Blisko dwa tysiące osób skorzystało z przejazdów pociągami specjalnymi prowadzonymi przez parowozy. Nie była to jedyna atrakcja oferowana przez parowozownię.
W ramach projektu pn. „Rozwój i promocja turystyki wiejskiej z wykorzystaniem zabytkowych pociągów na terenie zachodniej Wielkopolski w roku 2023” Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni uruchomiło 15 historycznych pociągów specjalnych. Projekt wsparło Ministerstwo Sportu i Turystyki. Zabytkowe składy wyruszyły na siedem kolejowych szlaków. – Celem każdej wyprawy była promocja ciekawych miejsc lub wydarzeń odbywających się na obszarach wiejskich – mówi Tomasz Drzewiecki z TPWP. Pasażerowie odwiedzili m.in. Narodowe Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Śmigielską Kolej Wąskotorową. Wzięli także udział w Międzynarodowym Festiwalu Starych Ciągników i Maszyn Rolniczych w Wilkowicach. Mogli również przejechać się fragmentem Kolei Muzealnej Wolsztyn – Świętno do Kębłowa i zwiedzić tamtejszą stację oraz wieś, odpocząć nad Jeziorem Dominickim w Boszkowie czy też skosztować regionalnych potraw w ramach wydarzenia Smaki Regionów Zachodniej Wielkopolski odbywającego się w Stefanowie.
I
Łącznie z przejazdów pociągami specjalnymi skorzystało blisko dwa tysiące osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się pociągi do Kębłowa i Wilkowic, a także ostatni, listopadowy przejazd z parowozem do Starego Bojanowa i dalej koleją wąskotorową do Śmigla. W ramach projektu towarzystwo zorganizowało także kolejną edycję imprezy plenerowej Piknik drezynowy w Świętnie. W tym roku na stację muzealną przybyła nie tylko rekordowa liczba mieszkańców regionu i turystów, ale także ekip drezynowych. Zaproszenie oprócz załogi Grodziskiej Kolei Drezynowej od lat biorącej udział w pikniku przyjęli miłośnicy kolei z Nadwarciańskiej Kolei Drezynowej i Stowarzyszenia Kolei Karkonoskiej. Obecne były także pojazdy należące do towarzystwa, Parowozowni Wolsztyn oraz niezrzeszonych miłośników kolei.
III
Uruchamianie historycznych pociągów z parowozami wiąże się z bardzo dużymi kosztami, których nie pokrywają wpływy z biletów. – Stąd organizowanie kolejnych przejazdów uzależniamy od otrzymania ewentualnych dotacji. Od dwóch lat towarzystwo aktywnie stara się pozyskiwać fundusze ze źródeł zewnętrznych. Co roku składamy od 5 do 8 wniosków w otwartych konkursach ministerstw, jednostek samorządu terytorialnego i prywatnych fundacji. Jesień i zima to czas opracowywania planów na kolejny rok i wypełniania wspomnianych wniosków – wyjaśnia Tomasz Drzewiecki. I podkreśla, że na jedną aplikację został już złożony, dwa kolejne są w fazie opracowywania. – Niebawem spotkamy się z dyrektorem parowozowni, by podsumować tegoroczny projekt i omówić założenia na przyszły rok – deklaruje przedstawiciel TPWP.
IV
Nie wszystkie tegoroczne plany udało się zrealizować. –W związku z realizacją projektu pociągowego oraz ograniczoną liczbą członków i wolontariuszy prace na linii 371 w drugiej połowie roku nieco wyhamowały – mówi Tomasz Drzewiecki, a chodzi o odbudowę fragmentu linii kolejowej do Świętna. Kilka lat temu tory zostały skradzione. – Choć pierwotnie plan obejmował dotarcie jesienią do Świętna, ostatecznie podjęliśmy decyzję o przeniesieniu inauguracji funkcjonowania Kolei Muzealnej Wolsztyn – Świętno na 2024 rok – wyjaśnia Tomasz Drzewiecki. – Chcemy przygotować szlak w kompleksowy sposób tak, by w ciągu najbliższych kilku lat nie trzeba było wykonywać żadnych dodatkowych prac remontowych – wyjaśnia przedstawiciel towarzystwa. Termin uruchomienia pierwszego pociągu do Świętna zależy od zakończenia ostatniego etapu prac torowych, których tempo uzależnione będzie od warunków atmosferycznych, jakie panować będą zimą i wczesną wiosną. – Niemniej bardzo chcielibyśmy, aby była to pierwsza połowa przyszłego roku – podsumowuje przedstawiciel towarzystwa.